Największy BŁĄD Władcy Pierścieni

Władca Pierścieni to dzieło dziś kultowe, ale nawet Peter Jackson nie zdołał bezbłędnie zrealizować kinowej wersji dzieł Tolkiena. Co nie zagrało? O tym opowiedz Wam dziś Gambrinus.

* Cytaty pochodzą z tłumaczenia Marii Skibniewskiej ze zbiorczego wydania Warszawskiego Wydawnictwa Literackiego, Warszawa 2019.
---
✔ Facebook TvFilmy: https://www.facebook.com/Filmomaniakpl-104320947717013/
✔ Instagram TvFilmy: https://www.instagram.com/tvfilmy.yt/

✔ Nasz główny kanał: https://www.youtube.com/user/TVGRYpl

100+ komentarze:

Imlerith
Imlerith:
Tom Bombadil chce znać twoje miejsce zamieszkania.
Szczepan Ja
Szczepan Ja:
Tom bombadil to kompan milutki ma zielony kubraczek i żółte ma butki
J K
J K:
Ach gówno, tutaj my idziemy znowu
*odpala maraton LOTR*
karcmar
karcmar:
Nawet 20lat później wygląda bardziej realistycznie niż CGI teraz. Tolkien 4ever!!!
Sorkvild
Sorkvild:
Za zniewagę wobec Toma należy zabrać tego szefa hobbitów do Isengardu!
MrGummbi
MrGummbi:
Ale Tom'a to proszę szanować, spoko ziomek.
Co do filmu to wydaje mi się, że większość Jacksonowych cięć i uproszczeń jest akceptowalna. Bez tego film byłby zbyt skomplikowany i za długi, szczególnie dla ludzi nieobeznanych z książkami. Niestety takie jest kino :P No i pamiętajmy o wcale nie tak dużym budżecie filmów.
ver sorg
ver sorg:
Szef: Tolkien
Zły Arasz czający się za rogiem: Mówi się Tolkin do kaduka!
Tymon Stęgierski
Tymon Stęgierski:
A CO TY MASZ DO TOMA BOMBADILA?!
Krytyczny Ziemniok
Krytyczny Ziemniok:
Wycięcie Bombadila to logiczna decyzja, ale brzmisz tak, jakbyś go NIENAWIDZIŁ xp
BadgerDoesntCare
BadgerDoesntCare:
Jestem prostym borsukiem. Widzę materiał o LoTRze - daje łapkę w górę
Adam Plewczyński
Adam Plewczyński:
Pamiętam że w trzeciej podstawówki Tom Bombadil był moją ulubioną postacią :c To dzięki niemu szukałem dodatkowych informacji o lore poza główną trylogią [*]
Adam Klobukowski
Adam Klobukowski:
Ja bym chciał zobaczyć ekranizację historii z wcześniejszych er. Przy wojnach z Morgothem, Wojna o Pierścień to drobna potyczka.
Karol Z
Karol Z:
Nie byłbym dla Jacksona w ogóle surowy. Podjął się karkołomnego przedsięwzięcia, w które większość fanów nie wierzyła. Nie wiem jak u innych, ale u mnie, mimo że wkurzało mnie pseudozabijanie Aragorna, które wymusiło przepchanie Szeloby do Powrotu Króla wydłużając go ponad rozsądek, to jednak miałem po obejrzeniu całości poczucie, które mam do dziś, że Jackson skutecznie zdołał naciągnąć materię i szwy tego filmu by i inwestorzy i fani czyli się zadowoleni. I chwała mu za to.
Makaveli
Makaveli:
Najlepszy moment trylogii: Szarża Rohirrimów. Dziękuję dobranoc.
shogun789PL
shogun789PL:
Dla czego szkalujesz Toma Bombadila ?!
Bartemius
Bartemius:
Jestem prostym człowiekiem.
Widzę Władcę Pierścieni na TVGry lub TVFilmy to klikam.
Slepmaster
Slepmaster:
mam nadzieje że w serialu swoje miejsce oddzyska Tom i Jagódka :D Ja żałuje że usunięto ten motyw ale zgodzę się również że najbardziej brakuje wojny w Shire
Dark Psychopath
Dark Psychopath:
Czy wszystko musi być dla fabuły i popychać akcję? Tom Bombadil był super postacią, niby stary wariat, a tak naprawdę ktoś kto był tak potężny, że wg Gandalfa "jedyny pierścień" by zgubił, bo dla niego to było tylko bezużyteczne świecidełko. Pierścień na niego nawet nie działał, podczas gdy nawet wielcy Majarowie Saruman, Gandalf czy Sauron pragnęli go i nie mogli mu się oprzeć. Do tej pory ludzie się kłócą kim był Tom. Szkoda, że go nie było w filmach, bardzo fajna postać.
Osric Temper
Osric Temper:
Szkoda że nie wspomniałeś o tym, że u Jacksona z każdego miejsca na ziemi widać Mordor. Powrót Króla serio sprawia, że robi się ciasno i duszno
Elżbieta Szymura
Elżbieta Szymura:
Powiem szczerze, że nie myślałam nigdy nie myślałam o takim skrótowym przedstawieniu lokacji w filmach w kategorii błędu, bardziej jako konieczny skrót wymuszony przez samą formę filmu jako taką. Osobiście we Władcy męczy mnie bardziej to, że z każdym "odcinkiem" film ten sukcesywnie skupia się coraz węższej perspektywie. Nie mam tu na myśli ilości zaopatrzenia itd (to jestem w stanie zaliczyć jako konieczność filmowego uproszczenia), tylko dość niefortunne "wykastrowanie" postaci. Najbardziej widać to na Frodzie. Książkowy hobbit owszem, miał pod górkę, ale miał własne zdanie, myślał logicznie, i praktycznie do końca wędrówki był jakiś, był konkretny. Jego filmowy odpowiednik był szczęśliwym posiadaczem tych cech maksymalnie do końca pierwszej części. Później film pokazuje jego ciućmowatość,ewentualnie jego ciućmowatość, by przy okazji wielkiej bitwy i docelowego apogeum sagi Frodo był już tylko taką właśnie sobie fleją, cućmą bez własnego zdania, kompletnie rozmoczony w rzadkim sosie epickości sceny. Podobnych przykładów można wyliczać i wyliczać.
Nie twierdzę, że jest to kiepski film, wręcz przeciwnie pamiętam, że jak oglądałam 12h wersji reżyserskiej po raz pierwszy byłam zachwycona, i następne plus-minus 20 razy również. Jednak z każdym kolejnym seansem dostrzega się więcej, a pewne szczegóły i drobiazgi, na które z początku nawet nie zwróciło się uwagi zaczynają uwierać coraz bardziej.
Gorzej, jak już przy pierwszym podejściu pojawia się w głowie "ale.....?!", które sprawia wiele radości, przy wytykaniu absurdów filmu (Tak, piję do Hobbita). Chociaż jak się nad tym zastanowić, to jest to niewątpliwe osiągnięcie, żeby tak przenicować, rozbełtać, przewalcować i rozciągnąć, a następnie doprawić tanimi scenami 3D i zapchaj-dziurawymi wątkami własnymi historię, która w książkowym oryginale zmieściła się na coś ponad stu stronach :)
Na koniec tego przydługiego wywodu taka mnie refleksja naszła, czy faktycznie jest o co się pieklić? W końcu książka nie jest filmem, a film nie jest książką, nawet jak opowiadają tą samą w założeniu historię. Każde z tych mediów kierują inne zmienne, co daje zupełnie inne doświadczenie odbiorcy. W końcu każdy czytelnik, przed obejrzeniem filmu ma jakiś swój własny obraz świata przedstawionego, ma w głowie swoje sylwetki postaci. Jak niby jeden film ma spełnić oczekiwania milionów fanów, z kilku pokoleń?
Pozdrawiam :)
artu92
artu92:
Czemu tak się uwziąłeś za Toma, mi się tam pobadał ten rozdział :)
Aleksander Michalec
Aleksander Michalec:
Wspomniałbym jeszcze, że podróż Froda i Sama od Kirith Ungol do Góry przeznaczenia trwała tygodniami :)
Vlad Prus
Vlad Prus:
Przede wszystkim w książkach na każdym kroku widać, że ten świat najlepsze czasy ma już za sobą. Starczy spojrzeć na Minas Tirith. To pierwotnie była tylko twierdza prawdziwej stolicy, która podczas trwania akcji książki jest już ruiną. W dodatku większość budynków w Minas Tirith jest opustoszałe, armie z różnych stron Gondoru są mniejsze niż planowano. Co i raz pojawiają się uwagi, że kiedyś władza Gondoru rozciągała się tam i tam...
rubbers3
rubbers3:
@12:45 "Nie zmieniaj tego, co działa w książce zajebiście, bo na pewno się poplączesz i coś popsujesz" Ten cytat idealnie oddaje dlaczego Netflixowy Wiedźmin to takie mocne 3/10.
Wolfless
Wolfless:
Ale muzyka lepsza niż w książkach.
Jacob_N
Jacob_N:
Tolkien jest jak kronikarz Śródziemia, historyk minionych czasów. Jackson jest niczym gawędziarz, opowiadający ludziom niesamowite historie przy ognisku.
Michał Stysiał
Michał Stysiał:
Patrząc na tytuł, dla mnie nie ma żadnego. LOTR na zawsze w serduszku <33333
Weronika
Weronika:
Tom Bombadil był wspaniałą postacią. Przygoda z nim, Złotą Jagodą i Wierzbą była jedną z moich ulubionych momentów książki
HereWe GoAgain
HereWe GoAgain:
Ale że Glorfindela nie ma to skandal!!!
keg
keg:
A ja wsadzę kij w mrowisko i napiszę, że chciałbym zobaczyć ekranizację "Ostatniego powiernika pierścienia" autorstwa Kiryla Yeskowa. Czytałem i uważam że petarda! W ogóle sam pomysł wymiata - odwrócenie ról i pokazanie świata z drugiej strony lustra w którym to Sauron był właśnie tym oświeconym władcą prącym do nowoczesności swojego kraju, a banda czarodziejów śródziemia ukazana jako stara kasta która dla doraźnych własnych korzyści i w obawie o utratę władzy rozpętuje wojnę na skalę kontynentalną posługując się intrygami oraz elfami jako niby tymi mądrzejszymi, a w rzeczywistości zadufanymi w sobie nadistotami, traktującymi cynicznie i z brutalną wyższością pozostałe rasy. Książka świetna: tempo akcji, zmiana sojuszy, gry wywiadów, działania zakulisowe służb specjalnych. No samo mięso! Polecam :)
Radek Efix
Radek Efix:
zacznijmy od tego że najpierw trzeba przeczytać Silmarillion
dragon2011
dragon2011:
Poboczni NPC? To w książce byli jacyś bohaterowie graczy? ;v
Morgenszter
Morgenszter:
Mi tak brakuje wątku Toma Bombadila :(
SCORN
SCORN:
12:45 Grzeob mówi "zajebiście"
i cyk wycinamy do przeróbek.
Zebra
Zebra:
Tom Bombadil to najważniejsza postać w całym uniwersum
Staszek
Staszek:
Ejj Tom Bombadil jest genialny!
JM
JM:
Elladan i Ellohir, gdzie was wcięło?
tra lala
tra lala:
Ja mam z adaptacją jeszcze inny problem: Jackson niepotrzebnie upodabnia do siebie postaci. Faramir (którego wątek jest jedną z najdziwniejszych zmian w filmie) staje się kopią swojego brata. Arwena podkrada rolę wojowniczej księżniczki Eowinie, przy okazji zabierając Frodowi ważny moment, przez co główny bohater (!) sagi staje się postacią o wiele bardziej pasywną. Merry i Pippin też jakoś dziwnie się ze sobą zlewają.
Roshigdz
Roshigdz:
Ciągle lepsze niż, nietflixowy wiedzmin :)
Tomasz Kupś
Tomasz Kupś:
Dziękuję za te słowa, bo ciągle ktoś mi mówi, że najlepszy był "Powrót Króla"...
A dla mnie wersja reżyserska "Drużyny Pierścienia", jest jedyną, w której klimat Tolkiena został czarodziejsko zobrazowany.
:-)
Ewelina
Ewelina:
A mi tam szkoda Toma Bombadila, chociaż rozumiem ograniczenia czasowe, które narzuca filmowa forma ... Pozdrawiam i dzięki za ten film :)
vonEverec J
vonEverec J:
Ooo, i na taki materiał czekałem!
I to jeszcze prowadzony przez Gambriego! :)
<3 <3
Dziękuję!
Dariusz Tokarczuk
Dariusz Tokarczuk:
Do dzisiaj pamiętam swoje zaskoczenie kiedy elfy pojawiły się w Helmowym Jarze. Po co? I tak jakoś nie wpłynęli na przebieg bitwy. No i scena jak Peter Jackson ciska włócznią w orka podczas bitwy.
Srokas
Srokas:
"Poboczne eNPeCe"? W filmie? ;o Gambri co jadłeś?
Maciej Kula
Maciej Kula:
Mi właśnie brakowało Toma Bombadila
Michał Wierzbicki
Michał Wierzbicki:
1:54 Gandalf rusza do "Minas Tirith", ujęcie z Isengardu, słabo to wyszło. A czepia się Petera :P
DJ_ PARAZ.23
DJ_ PARAZ.23:
Widzę lecimy na dwa fronty? Nie no żart świruje XD
hke zbbpb
hke zbbpb:
Bądź sobie szefem redakcji gier, rajcuj się każdym estereggiem w grach szkaluj jeden z pierwszych eastereggów w historii :V (dla tych co nie kumają Tom Bombadil)
GARDEN_OGRÓD
GARDEN_OGRÓD:
Filmowa trylogia władcy pierścieni jest najbardziej epickim dziełem filmowym jakie powstało, ciekawe czy kiedykolwiek powstanie coś co przebije to arcydzieło kinematografii. Ta muzyka, te poczucie bezsilności i grozy, te lokacje i postacie, te bitwy, chociaż znam te filmy na pamięć to za każdym razem gdy je widzę mam gęsią skórkę i czasem nawet łza napłynie do oka.
Maciej Różycki
Maciej Różycki:
Nie no gdzie scena rozbicia drużyny najlepsza....Szarża Rohirrimów!!!
Kwazar380+
Kwazar380+:
9:32 Film za to wszystkich żołnierzy Gondoru ubiera w jedne ciuszki żeby przyoszczędzić na kostiumach.
Rafał Piotr
Rafał Piotr:
Przecież rozdział z Tomem Bombadilem był bardzo ale to bardzo dobry, czytałem książek bardzo dawno temu a do dziś pamiętam ten dreszcz emocji podczas ataku wierzby i przygody w kurchanach...
MŚ Kobe
MŚ Kobe:
Powiem tak, temat gruby. Zgadzam się, że Drużyna Pierścienia ma najwięcej z książek i sama trylogia ma wiele nieścisłości i skrótów lecz np. ucieczka ludności całego Rohanu do Helmowego Jaru, gdzie uciekała ludność z Edoras i pobliskich wiosk tylko? Podobnie skrócenie wizualnie Minas Tirith - tak są to skróty ukazania jednego kraju, lecz w sposób filmowy super zrobione. Dalej prędkość akcji i zmniejszenie geografii i skupienie na akcji - to film więc akcja musi się dziać i można przymknąć na niektóre rzeczy okiem, jak prędkość poruszania się bohaterów po lokacjach. Pamiętajmy że rozszerzone filmy trwały około 4h, a gdyby trzymać się wszystkiego co w książkach to by wyszło z 6 filmów tak jak 6 ksiąg, a Jackson może nie miał takiego budżetu by móc planować zrobienie więcej niż 3 filmów. Dodatkowo Haldir z Dwóch Wież - ma krótki epizod w Drużynie Pierścienia też w wersji rozszerzonej po wyjściu z Morii. Jestem wielkim fanem LOTR i świata wykreowanego przez Tolkiena w książkach jak i filmów Jacksona. Książki to arcydzieła i jak autor szanuję wkład Tolkiena w spójność świata, a filmy choć nie idealne i odbiegające od pierwowzoru, to dalej są to przepiękne ekranizacje, które kształtowały popkulture i które co roku tak samo wspaniale się ogląda i wychwyca z nich nowe rzeczy niespójne z książką lub niedopatrzenia (celowo zostawione?) w filmie 😉
Alfanume Eternal
Alfanume Eternal:
Dobra przyznać się kto po włączeniu filmiku darł się razem z Gandalfem? Odruch bezwarunkowy 😅
Bartosz Turonek
Bartosz Turonek:
Pamiętam jak po premierze Wiedźmina (tego z Żebrowskim) reżyser spotkał się z fanami i zaczął zbierać opiernicz za to co uczynił. Bardzo podobała mi się jego odpowiedź dla wyjątkowo zirytowanego fana: " Zbierz pieniądze i zrób lepszą adaptację. Z chęcią ją obejrzę ". 😀
Łukasz Groblewski
Łukasz Groblewski:
Jakby Peter Jackson miał przedstawić to wszystko co opisujesz w trzeciej części to musiałaby trwać ona 5h w podstawowej wersji. W filmowej adaptacji trzeba wybierać
Radim Son
Radim Son:
Dziękuję za ten film. Dziękuję niezmiernie.... <3 <3 <3
I za to, że nie tylko ja czułem ten skrót i umowność świata w filmie Jacksona. Dlatego uważam, że Amazon powinien był zrobić Władcę Pierścieni jako serial mający co najmniej trzy sezony. Serial ukazujący WIELKOŚĆ (fizyczną i dosłowną) Śródziemia. I pokazujący nawet wątki niepotrzebne, bo przecież nawet w życiu nie zmierzamy do celu prostą droga a i poboczne doświadczenia czegoś nas uczą (jak i bohaterów "WP").
"W jakimś sensie chodzi po cmentarzu starych cywilizacji". Taaaak!!!!! Ponownie trafiłeś w dziesiątkę i lepiej bym tego nie ujął. <3 (3:24)
Tom Bombadil i Złota Jagoda to naprawdę cudowny wątek, najlepszy z tych prawie niemających wpływu na fabułę. Prawie, bo w Kurhanach hobbici znajdują broń do walki z Wrogiem (nie chcę bardzo spoilerować komuś, kto jeszcze nie czytał).
Michał Jagiencarz
Michał Jagiencarz:
Trollogia Władcy Pierścieni 🤣
Th11Cc Bo1
Th11Cc Bo1:
Wydaje mi się że akurat wszystkie zmiany w wątku i charakterze Boromira to obiektywna zaleta filmowej interpretacji
Lúthien *
Lúthien *:
Kiedy wypuścisz audiobook'a ? 😅
Wszystko o USA
Wszystko o USA:
Tom Bombadil dawał wyobrażenie powstania świata jak dla mnie. Chyba zle zrozumiałeś ta postać xD
legolord K
legolord K:
Mi tylko brakuje Toma Bombadila
Niepoprawny Niedźwiedź
Niepoprawny Niedźwiedź:
Co by nie mówić o Hobbicie Jacksona to nadanie charakterów krasnoludom i unikalnego wyglądu wyszło fenomenalnie według mnie.
Expresso_4
Expresso_4:
3:05 gry chyba weszły ciut za mocno :D
Morgenszter
Morgenszter:
Bombadil jest zdecydowanie jednym z najlepszych wątków....
Bart PapiX
Bart PapiX:
Jak by dzisiaj kręcili LOTR to Sam i Frodo byli by gejami a Gandalf był by czarny😂
Michal Stopyra
Michal Stopyra:
Do autora. Jeśli przeczytałeś 6 tomów w wieku 10 lat ( 4 klasa szkoły podstawowej ) to albo masz coś facet z deklem albo rodzice przez rok cię z domu nie wypuszczali
Turecki Dywan
Turecki Dywan:
Skąd wiedziałem że Szefu się tym zajmie
Dominik W
Dominik W:
Wydawałoby się, że taki temat weźmie Ellesar
Lord Hagen
Lord Hagen:
Tom Bombadil to jedna z postaci, którzy nadają charakter światu Tolkiena. Usunięcie go przez Jacksona jest niewybaczalne.
Dark Crusader
Dark Crusader:
Akurat usunięcie Toma Bombadilla to jeden z największych błędów Jacksona
Rafał Szejny
Rafał Szejny:
W jedynce uwielbiam wejscie do Bree. Typowa wrecz archetypowa Rpg-miejscówka z Karczmą. Ten klimat deszczu, wejscie nazguli....super
Gejusz
Gejusz:
Można prosić teraz o jakiś materiał o Hobbicie?
Wojciech Górczyński
Wojciech Górczyński:
Kurde narrator brzmi jak szef z tvgry
Kamil Chorzów
Kamil Chorzów:
Opis sceny z Boromierem samo sedno.
OchCzłowiek
OchCzłowiek:
<3 za Lanckoronę :D Też znajduje się na pagórku i ma taki klimat xD Cudnie!
Hanna Grabowska
Hanna Grabowska:
Uwielbiam dzieła Tolkiena. 😍 Uwielbiam Śródziemie. Żałuję, że nie czytałam tych książek w czasach szkolnych. 😓
Jestem wdzięczna Peterowi Jacksonowi za to, że zekranizowal "Władca pierścieni" ponieważ dzięki temu zainteresowałam się twórczością pana Tolkiena. 😏
Jednak szkoda, że pan Jackson nie zrobił tego lepiej. Wolę książki od filmów - zarówno Władcę jak i Hobbita.
Co do Toma Bombadila to jest on ciekawą postacią i szkoda, że zabrakło tej postaci w filmie. Zresztą podobnie jak Złotej Jagody - jestem ciekawa jak by ta dwójka wyglądała na ekranie.
Ewa Duber-Kaliska
Ewa Duber-Kaliska:
Film oglądałam jako dziewczynka, która była na etapie krótkich książeczek z obrazkami (potem sobie powtarzałam). A książki zaczęłam czytać na jesieni, teraz kończę "Powrót króla". Jaka książka jest cudowna, o niebo lepsza od filmów, a filmy są świetne.
Rudy Fire
Rudy Fire:
Kurde masz glos lektora. Miło się słucha
Farfol
Farfol:
Już wyobrażam sobie jak Jackosn tłumaczy aktorowi która ma grać Toma Bombadila, że teraz będziesz śpiewać i podskakiwać wśród radosnych drzewek i jasnemu światłu.
krzycho277
krzycho277:
No a ile kurwa bys chcial zeby zapierdalali po tych pustkowiach? XDDDDDD
Adolf Hitler
Adolf Hitler:
Nie możemy zapomnieć o tym, że Tolkien chciał filmu znacznie dłuższego, ale otrzymał na to zgody. Można domniemywać, że chciał ukazać znacznie więcej
Stanisław Serocki
Stanisław Serocki:
Wywalenie Toma Bimbabila nie było fajne. To najciekawsza postać w całej twurczości Tolkiena.
Arjuna0987
Arjuna0987:
Mi tam Bombadil nie przeszkadzał.:)
gameboy
gameboy:
Jackson dodał elfy w obronie Helmowego Jaru aby uświadomić widzowi że elfy również w tej wojnie walczą bo nie miał jak pokazać że Saruman zatakował równiesz elfy.
Zeratul649
Zeratul649:
Tej, szefie, to ty Toma Bombadila nie lubiłeś?
Sepuszczo
Sepuszczo:
A może podobny film o wspomnianym w filmie Hobbicie i dlaczego był taki jaki był
suryc69
suryc69:
Tom Bombadil "wielkim poeta byl!"
Kacper Zientara
Kacper Zientara:
4:00 pozdrawiam z Lanckorony 😂
Dziewczyny Grają w Gry
Dziewczyny Grają w Gry:
a mi brakowało Bombadila i oczywiście zakończenia w Shire - brak tego zakończenia był dużym rozczarowaniem
Łukasz Głowacki
Łukasz Głowacki:
A ja od 3 czerwca do dnia dzisiejszego przesłuchałem audiobook i 4 razy obejrzałem trylogię;)
Mrs Meg
Mrs Meg:
Bądź co bądź, ale Trylogia filmu Władca Pierścieni to jedno z niewielu mega dzieł
Piotr Winiarczyk
Piotr Winiarczyk:
3:02 oj nie nie byczq -1
Szymon Bober
Szymon Bober:
w sumie to Boromir zaliczył pierwszego Penta killa w historii....
Stary Piernik
Stary Piernik:
Mówie Panu mistrzu ;) szanuje i lubie tu czy na tym konkurencyjnym kanale ;)
Nomad6g
Nomad6g:
Zrobili z Boromira elegancki kołczan. Istnieje legenda która mówi że jakiś ork łucznik dalej chodzi z truchłem Boromira na plecach
MovieJam
MovieJam:
Fajny materiał! Gratsy! 🥰👉🎯👍
MysterHamior
MysterHamior:
No Panie Szefie, nieostrożnie i kontrowersyjnie o tym Bombadilu
Splonskurwysynu
Splonskurwysynu:
Tajest! W nienawiści do Toma, tak zostałem wychowany
Tallis Keeton
Tallis Keeton:
mnie tam nigdy nie było żal braku Toma :) Ale już spotkania z kompanią Gildora owszem :)